T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / MALTEPE - Şehit Osman Yılmaz Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi

OKUL İÇİ ETKİNLİK REHBERLİK

Nis

KİŞİSEL VERİLERİN KORUNMASI KAPSAMINDA BİLİNÇLENDİRME

Kişisel veri, kimliği belirli veya belirlenebilir gerçek kişiye ilişkin her türlü bilgiyi ifade etmektedir.

·         Adınız soyadınız,

·         T.C. Kimlik bilgileriniz, T.C. kimlik numaranız, pasaport numaranız,

·         Doğum yeriniz ve tarihiniz,

·         Cinsiyetiniz,

·         Adresiniz,

·         Telefon numaranız,

·         E-posta adresiniz,

·         Resim, görüntü, ses kaydınız,

·         Hobileriniz,

·         Etkileşimde bulunulan kişiler,

·         Aile bilgileri,

·         Sağlık bilgileri gibi kişiyi doğrudan ya da dolaylı olarak belirlenebilir tüm veriler kişisel veri olarak kabul edilmektedir. Takma isimler de tek başına veya başka kaynaklarla birleştirildiğinde kişiyi tanımlamayı sağlayabilecek nitelikte ise bu tarz veriler de kişisel veri olarak kabul edilir.

İnternet ortamında yapılan her paylaşım, girilen her veri, size ve bilgilerinize ulaşmak isteyen kötü niyetli kişiler tarafından kullanılabilir. Özellikle sosyal ağlarda paylaşılan bilgiler. Paylaşım yapmadan önce ne gibi sonuçları olabileceği konusunda iyi düşünmek gerekir. 

Akıllı telefonlara indirilen uygulamalarla küçük bir pop-up ile rızanızla onayınızı alıp, telefonunuzdaki bilgilere ulaşılabilir ve bunlar paylaşılabilir.

Kişisel Verilerimizi Nasıl Korumalıyız?

1.      İşlem yapmak istediğimiz platformların kullanım sözleşmesi ve gizlilik politikalarını okumak. İlgili sayfanın hakkımızda kısmını okumak.

2.      İndirdiğiniz uygulamalar sizden hangi bilgileri istiyor iyi analiz etmek.

3.      Çok fazla kullanmadığınız uygulamaları telefonunuzda indirmemek ve telefonunuzda tutmamak.

4.      İndirdiğiniz uygulamalar hangi hesaplarla senkronize olduğuna dikkat etmek ve senkronize olmasını istemediğiniz hesaplarınıza erişim izni vermemek.

5.      Telefon ayarlarınızdan hesaplarınızı, uygulama yöntemi, konum servisleri ve güvenlik uygulamalarınıza tekrar gözden geçirmek. Sosyal ağlarda gizlilik ve güvenlik ayarlarını okuyup ona göre izin/onay vermek.

6.      Her yerde şifreleme kullanmak. Kişisel verilerinizi korumanın en iyi yolu başkalarının erişmesini önlemek ve verilerinizi şifrelemektir. İlk adım dosya depolarınıza şifre koymaktır. İkinci adımda ise ssl şifreleme ile çalışan web siteleri kullandığınıza emin olmaktır. Bir web sitesinin adresi "https: //" ile başlıyorsa veya web tarayıcınızın adres çubuğunda sitenin adının önünde bir asma kilit simgesi görürseniz şifreli olup olmadığını anlarsınız. Verilerinizi güvende tutmak için şifrelemeyi kullanmanın başka bir yolu, nereye giderse gitsin tüm internet trafiğinizi şifreleyen kullanmaktır.

7.      Çevrimiçi ayak izinizi en aza indirin. Kullanmadığınız hesaplarınızı bulun ve bunları çevrimiçi ortamdan silin. Hesaplarınızı kolayca yönetebileceğiniz şekle getirecek kadar aza indirdiğinizde ikinci olarak yapacağınız şey hesaplarınızı belirli gruplara ayırmaktır. Ayrıca en önemli basamak asla silmeyeceğiniz hesaplarınızı güvenilir bir e-posta adresine bağlamaktır.

 

Sizden kişiler ya da kurumlar kişisel bilgilerinizi istediğinde, yapılacak işlemler ve sizin haklarınız konusunda sizi aydınlatmakla yükümlüdürler.  Bilgileri niçin topladıkları, ne kadar süre saklayacakları, başka kurumlar ve kişilerle paylaşım yapmayacaklarına dair sizi bilgilendirmeleri gerekir.

Kişisel Verilerin Korunmasına Kanunu

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (kısaca KVKK); 7 Nisan 2016 tarihinde resmî gazetede yayınlanarak yürürlüğe girmiştir.  Kanunun amacı, kişisel verilerin işlenme şartlarını, kişisel verilerin işlenmesinde kişilerin temel hak ve özgürlüklerinin korunmasını, kişisel verileri işleyen kişilerin uyacağı usul ve yükümlülükleri kapsar. Kişinin mahremiyetinin korunması ile veri güvenliğinin sağlanması da bu kapsamda değerlendirilmektedir. KVKK kanunu ile, kişisel verilerin sınırsız biçimde ve gelişigüzel toplanması, yetkisiz kişilerin erişimine açılması, ifşası veya amaç dışı ya da kötüye kullanımı sonucu kişilik haklarının ihlal edilmesinin önüne geçilmesi amaçlanır.

Kişisel bilgilerinizin işlenilip işlenmediğine dair bilgi talep etme, işlenme amacı ve amacına dönük işlenip işlenmediği ile ilgili bilgi isteme, kişisel verilerinizin silinmesi veya yok edilmesini isteme, işlenen bilgiler kanuna aykırı olarak işlenmiş ve kişiyi zarara uğratıyorsa zararın giderilmesini talep etme.

‘Bilmek Uygulamaktır’

Uzman Psikolojik Danışman

Sibel AYDENİZ

 

Ara

 

KİŞİSEL VE KARİYER GELİŞİMİ

Her bireyin; yetenek, ilgi ve değerleri birbirinden farklıdır.  Bu nedenle yapacağımız meslek seçimleri de farklılık göstermektedir/ gösterecektir. İlk adım ilgi, değer ve yeteneklerimizin farkına varmaktır. Burada kendime soracağım;

Ne yapmaktan hoşlanırım?

·         Kendime özgü olduğunu düşündüğüm şeyler nedir?

·         Hangi meslekler beni heyecanlandırır?

·         Bu mesleklerin özellikleri, çalışma koşulları ne? Benim kişisel özelliklerimle örtüşüyor mu?

·          Seçtiğim/ seçeceğim meslekler için gerekli olan derslerde akademik başarım ne durumda? Gibi soruları yanıtlamam seçeceğim mesleği gösterecektir. Bu sorularla birlikte mesleğe giden yolda belli başlı derslerden sorumlu olarak YKS’ye hazırlanırız.

PEKİ YKS NEDİR?

YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARI SINAVI (YKS)

30 Haziran 2018’de ilk olarak uygulanan yeni sınav sistemi YKS’nin ilk oturumu TYT(Temel Yeterlilik Sınavı)’dir. Üniversiteye yerleşmek isteyen tüm adayların, tercih etmek istedikleri bölümler ve alanları ne olursa olsun bu ilk oturuma girmek zorundadırlar. Bu oturumda puan türlerinde belirlenen barajı geçen adaylar, ikinci oturum olan AYT/YDT’ye girmeye hak kazanırlar.

Yüseköğretim Kurulu'ndan yapılan açıklamaya göre SAY, SÖZ, EA ve DİL puan türlerinde sınav puanı hesaplanması için uygulanmakta olan TYT puan türünde 150 puan almış olma şartı ile yerleştirme puanlarının hesaplanmasında; TYT puan türü için 150, SAY, SÖZ, EA ve DİL puan türleri için 180 olan sınav puanı barajı uygulaması kaldırıldı.

 

TEMEL YETERLİLİK SINAVI (TYT)

Her adayın girmesi gereken oturumdur, dört yanlış bir doğruyu götürür. Lisede 9. ve 10. Sınıf konularını içerir. Toplam 120 soru 165 dakikadır. Üniversitenin lisans (4 yıllık) bölümler için %40 etkilidir.

Türkçe:40 soru ,Matematik:40 soru, Sosyal Bilimler 40 soru (Tarih: 5, Coğrafya:5, Felsefe: 5, Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi: 5), Fen Bilimleri 40 soru (Fizik :7, Kimya:7,Biyoloji: 6)

 

ALAN YETERLİLİK SINAVI (AYT)

Adayların kendi alanlarındaki başarılarını ölçen oturumdur. 4 yıllık lisans bölümleri gereklidir. Lisans (4 yıllık) bölümler için %60 etkilidir. Adaylara tek kitapçık verilir.

Bu bölümde; Türk Dili ve Edebiyatı-Sosyal Bilimler-1, Sosyal Bilimler-2, Matematik, Fen Bilimleri olmak üzere bölümlerden oluşur. Tek kitapçık olarak dağıtılır. 

Sayısal Adaylar Matematik ve Fen Bilimleri Testini, Toplam 80 soru

Matematik 40 soru, Fizik 14 soru, Kimya 14 soru, Biyoloji 13 soru

Eşit Ağırlık Adayları; Matematik ve Türk Dili ve Edebiyatı-Sosyal Bilimler-1 testini, Toplam 80 soru

Matematik 40 soru, Edebiyat 24 soru, Tarih-1 10 soru, Coğrafya-1 6 soru

Sözel Adaylar; Türk Dili ve Edebiyatı-Sosyal Bilimler-1 + Sosyal Bilimler-2 Testini, Toplam 80

Türk Dili ve Edebiyatı 24 soru, Tarih-1 10 soru Coğrafya-1  6 soru, Tarih-2 11 soru, Coğrafya-2 11 soru, Felsefe Grubu (Felsefe, Sosyoloji, Psikoloji, Mantık) 12 soru, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 6 soru

OBP-ORTAÖĞRETİM BAŞARI PUANI NEDİR?

Üniversiteye yerleşirken merkezi sınav başarısıyla birlikte adayın 4 yıllık ortaöğretim başarısı da göz önünde bulundurulmaktadır. Okul başarı puanları sınav ham puanlarının üzerinde eklenerek adayın tercihlerde kullanacağı yerleştirme puanları hesaplanmaktadır.

 

YERLEŞTİRME PUANI HESAPLAMA FORMÜLÜ NEDİR?

TYT (%40) + AYT (%60) + OBP (30 VE 60 PUAN ARASI) = YKS YERLEŞTİRME PUANI

Ortaöğretim Başarı Puanı Hesaplama Tablosu

DİPLOMA NOTU

ÇARP

OBP

ÇARP

OKULDAN GELEN P.

100

 

 

X5

500

 

 

X0,12

60

90

450

54

80

400

48

70

350

42

60

300

36

50

250

30

 

 

Lise döneminde öğrencilerimizin KİŞİSEL VE KARİYER GELİŞİMLERİNDE KENDİ RİTMİNİ yakalamak için; seçtiği alanda sorumlu olduğu dersler ve sınav sistemi hakkında bilgi edinmesi daha doğru kararlar vermesine ve kendi seçimlerinde ne yapması, neye ne kadar çalışması gerektiğiyle ilgili ona yol gösterecektir. Bu süreçte rehberlik servisi olarak öğrencilerimizin KİŞİSEL VE KARİYER GELİŞİMLERİNDE yanındayız.

Uzman Psikolojik Danışman

Sibel AYDENİZ

 

 

Ara

Öğrencilerimize zaman yönetimi ve teknoloji kullanımı semineri öncesinde farkındalık kazandırmak için öğrencilerimizin zamanı nasıl kullandığı ve neler yaptığı ile ilgili sınıf rehberliği yapıldı. Sınıf rehberliğinde drama çalışmalarına yer verildi. Sonrasında 9. ve 10.sınıf  öğrencilerimizin ilgi, değer ve yetenekleri üzerine düşündürmek için 'KENDİNİ DEĞERLENDİRME ENVANTERİ' çevrimiçi olarak sınıf gruplarına gönderildi. Öğrencilerin zamanlarının büyük bölümünü internette geçirdiği ile ilgili bunun onlarda ne gibi sonuçları olduğunu fark ettirmek, düşündürtmek için YOUNG İNTERNET BAĞIMLILIĞI ÖLÇEĞİ paylaşıldı.  Sonuçları sonucunda rehberlik servisi tarafından seminer ve bireysel görüşmeler planlandı.

Kas

Okulumuz 11. ve 12. sınıf öğrencilerine, üniversiteye hazırlık süreçlerinde sınav kaygısının ne düzeyde olduğunu ölçmek için 'Sınav Kaygısı Envanteri' uygulanmıştır. Yüksek ve düşük kaygının  yaşamımızda ne gibi etkileri olacağına dönük farkındalık yaratmak amaçlanmaktadır. Belirli düzeyde kaygı hissetmenin bizi başarıya götüreceği üzerine öğrencilere bilgi vermek için envanter sonuçları kullanılmaktadır ve bu doğrultuda seminer yapılıp bireysel görüşmelere devam edilmektedir.

Ekm

Sevgili Öğrencilerimiz; 

Bu dönemin sizler için etkili, eğlenceli ve keşifli olması için öncelikle Ritmimizi Yakalıyoruz.

Her birinizin birbirinden farklı noktalarda, farklı koşullarda ve farklı özelliklerinizin olduğunu kabul edip kendinize uygun bir program yapmak için Rehberlik Servisi yanınızda. 

Ritmimizi Yakalamak İçin; 

1- Uyku ve Beslenme

6-8 saat uyku düzeni ve dengeli beslenme( sürekli halsizlik, yorgunluk,dikkat dağınıklığı, sık eklem ağrıları hissediyorsanız kan tahlili yaptırmanız gerekmektedir.)Uyku düzenini kendi metabolizman, evdeki durumlara göre düzenleyebilirsin. 

2- Basit Ve Somut Plan Yapmak

Okuldan eve gidince yemeğe kadar günlük işlenen ders tekrarı ( Bugün matematik dersi var eve gidince işlediğimiz matematiği tekrar edeceğim, Akşam çayından sonra matematik ödevi yapacağım, ve matematik sorusu çözeceğim gibi) 

Günlük-Haftalık- Aylık bitireceğim konuları belirlemek programımı ona göre oluşturmak. 

Çalışma yerini düzenlemek, çalışacağın kitap, defter, kalem bulundurman yeterli olabilir. 

Zihnine net, somut yönergeler vermek.

⏳Hergün 20 dakika 20 soru paragraf sorusu çözerek dikkat süreni arttırmak,okuma, okuduğunu anlama, anladığını  yorumlama,muhakeme etme özeliğini geliştirebilirsin.

Konu tekrarı planı olmazsa olmaz.(Kendine göre konulara gün sayısı ver, bu konuyu 2 günde bitirebilirim gibi) 

🪟ilk dönem 2 haftada bir ya da kendi ritmine göre ayda bir farklı ortamlarda farklı kişilerle deneme sınavlarına katılmak ve öncelikle çalıştığın konulardaki çıkan soruların analizi yapmak, yapamadıklarını mutlaka sormak; çalışmanın kısa zamanlarda somut olarak görmeni sağlayabilir.

⏳Matematik konularını evde çalışıp ve bir test soru çözmeyle uğraşıp okulda ardaşlarınla soru çözümü sana ve arkadaşına katkı sağlayacaktır unutma.(Akran öğrenmesi kalıcı ve keyifli olur) 

Okul derslerini günlük tekrar yaparak hem kalıcı öğrenme hem de sınavlarda daha çok başarı sağlayabilirsin.

Sınav başarın için net hedefi yapmak senin için daha somut ve motive edici olacaktır. Bunun için YÖKATLAS’da istediğin bölümlerinin net sayılarına ve sıralamalarına bakman çalışma programı oluşturmana katkı sağlayacaktır.

🫂Arkadaşlarınla ve ailenle geçireceğin keyifli vakitler başarını arttıracaktır.  

Ortalama 9 aylık süreçte kendine özel, basit ve somut bir planla üniversite hedefine kendi ritminle kendi hedeflerin doğrultusunda yürüyeceksin. 

🫂Lise sürecini noktalayacağın bu yılda keyifli ve hedefine ulaşacak bir dönem seninle olsunArkadaşların, Öğretmenlerin,Ailen ve Rehberlik Servisi senin yanında

Uzman Psikolojik Danışman Sibel AYDENİZ

Nis

Etkili insan Olmak (Zaman Yönetimi, Motivasyon, Etkili Çalışma)

Hepimizin 24 saati var ve bu 24 saat içinde yapıp ettiklerimiz bizim yaşamdaki yerimizi belirliyor. Ben bu 24 saatte neler yapıyorum? Gün içinde yaptıklarımın ne kadar farkındayım? Kendimi bu konuda ne kadar tanıyorum? Gün içerisinde neler yapıyorum? Neye ne kadar zaman veriyorum? 

Yaşamdaki hedeflerime amacıma ulaşmak için ne yapmalıyım? Nasıl Davranmalıyım? Davranışlarım beni hedeflerime götürür mü?

Yaptığım davranışlarda motivasyon kaynağım ne? 

Harekete geçmemi engelleyen ne? Ben hangi kategorideyim? 

Nasıl plan yapmalıyım? Acil/Acil değil-Önemli/Önemli Değil matrisinde ben en çok neredeyim? Yaptığım eylemler beni hedefime götürecek mi? 

Planlarım;Somut, uygulanabilir ve zaman aralıklı olmalı. Küçük adımlarla, yapmam gerekenleri kolaylaştırarak ve en önemlisi sahip olduğum bilgileri yaşamda kullanarak kendi gelişim sürecimde etkin rol oynayabilirim.

Rehberlik Servisi tarafından Beyhan Budak’ın ‘Etkili Zaman Yönetimi’videosundan kesitlerle öğrencilerimizle motivasyon, etkili zaman yönetimi ve çalışma konusunda interaktif şekilde paylaşımlarda bulunduk. Ayrıca öğrencilerimize James Clear'ın ATOMİK ALIŞKANLIKLAR ve Stephen R.Covey'in ETKİLİ İNSANLARIN 7 ALIŞKANLIĞI kitabını önerip kısa bilgiler üzerine konuştuk.

Eyl

Okulumuz yeni başlayan 9. Sınıflarla Ben Kimim? çalışmasıyla öğrencilerimizin kendilerine uygun gördükleri özellikleriyle tanıştık ve özellikleriyle isimleri sayma yatışması yaptık. Lise Benim İçin Ne Anlam İfade Ediyor? Sorusuyla öğrencilerin eğitim-öğretimin bu kademesindeki beklentileri ve 4 yıl boyunca gelişim gösterecekleri alanlarda konuştuk.

12. Sınıf öğrencilerimizle üniversiteye Hazırlık sürecinde dönem başında beklentileri ,sorumlulukları üzerine konuştuk. Mezun öğrencilerimizden Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi'ni kazanan  Şüheda Ekmen ile deneyimlerini ve 12. Sınıf sürecinin nasıl geçeceği, neler yapılması gerektiği, neler yapıp-ettiği, nelere dikkat edilmesi gerektiği konularında öğrencilerle görüşmeler yaptık.

Kas

YKS'ye hazırlanan öğrencilerimiz için öğrencilerin gelişimlerini görmek, desteklemek için  Akademik Takip Komisyonu kurduk. Öğrencilerimize Bireysel eğitim koçluğu, bireysel ve sınıf rehberliği vermekteyiz. Haftalık deneme ile öğrencilerimize sınava hazırlık sürecinde katkı sağlıyoruz. Farklı üniversitelerden mezun olan,meslek sahibi bireylerle  öğrencilerimizi buluşturup kariyer planlama, meslek seçimi ve üniversite tanıtımlarını hedeflemekteyiz. Aylık zoom toplantılarıyla mezun olan öğrencilerimizle sınav süreciyle ilgili paylaşımlar, nasıl çalıştıkları, stres yönetimi, motivasyon, üniversiteli olmak gibi konularda akranlarıyla buluşturup sınav sürecindeki duygularını paylaşmalarını sağlıyoruz, taktikler alıyoruz. Hedefimiz; Kendisiyle mutlu, Kendi Fıtratına uygun seçimler yapan, çalışmalarının sonucunda hedefine ulaşmış öğrenciler...

Kas

Yıllarda öğrenci yetiştiren geçen dönem emekli olan, YaşaNur Deniz Hocamız okulumuza ziyarette bulunup deneyimlerinden, anılarından bahsetti.